The impact of consumer brand identification, customer brand engagement, and affective brand commitment to clothing brand loyalty
P enelitian ini bertujuan untuk menguji konsekuensi dari branding pakaian terhadap loyalitas pembelinya. Penelitian ini adalah studi pengujian hipotesis, yang dilakukan di wilayah Indonesia. Data didapatkan dari kuesioner yang disebar kepada100 orang yang memiliki pengalaman menggunakan pakaian bermerk adapun itu merk lokal dan impor. Responden adalah orang-orang yang sepuluh tahun dan lebih. Data diolah menggunakan Statistical Package for the Social Science (SPSS).Hasil dari penelitian ini menemukan bahwa diantara hubungan antar konsumen dan brand terhadap loyalitas merek. Oleh sebab itu, produsen pakaian bermerk disarankan menciptakan strategi yang kreatif dan menarik untuk meningkatkan loyalitas konsumen terhadap merek.
T he purpose of this study is to examine the effect of brand identification, brandengagement, and affective brand commitment to brand loyalty. This is a hypothesistesting study, which was conducted in Indonesia. Data obtained by distributingquestionnaire to 100 respondents who have experience in using branded clothingwhether it’s local brand or outside brand. The respondents are people who are tenyears old and older. The data tested by using Statistical Package for the SocialScience (SPSS).The result of this research found that there is both each positive and negativerelationship between brand behaviours of the customers with brand loyalty inbranded clothing. Therefore, branded clothing should utilize creative and intriguingmarketing strategies to increase brand loyalty.