Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi niat konsumen dalam menggunakan pembayaran elektronik (e-money)
T ujuan penelitian ini adalah untuk mendapatkan bukti empiris faktor-faktor yang mempengaruhi niat konsumen dalam penggunaan pembayaran elektronik (e-money). Populasi penelitian ini adalah seluruh masyarakat di wilayah Jakarta. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah 143 responden dengan metode purposive sampling. Teknik analisis dalam penelitian ini adalah analisis Regresi Linier Berganda dengan menggunakan SPSS Versi 25 For Windows. Jenis data dalam penelitian ini adalah data primer berupa kuesioner. Hasil empiris dari penelitian ini menunjukkan bahwa inovasi individu, ketidaknyamanan dan kapasitas penyerapan berpengaruh positif terhadap persepsi kegunaan. Persepsi kegunaan dan structural assurance berpengaruh positif terhadap niat pengguna, dan sama halnya dengan task technology fit berpengaruh positif persepsi kemudahan. Sedangkan, persepsi kemudahan dan kualitas sistem tidak berpengaruh terhadap niat pengguna. Kualitas sistem, nilai moneter, dan konektivitas tidak berpengaruh terhadap persepsi kegunaan.
T he purpose of this study is to obtain empirical evidence of factors that influence consumer intentions in the use of electronic payments (e-money). The population of this study is the entire community in the Jakarta area. The sample used in this study was 143 respondents with a purposive sampling method. The analysis technique in this study was the analysis of Multiple Linear Regression using SPSS Version 25 For Windows. The type of data in this study is primary data in the form of a questionnaire. Empirical results from this study indicate that individual innovation, discomfort and absorption capacity have a positive effect on perceived usefulness. Usability perception and structural assurance have a positive effect on user intentions, and the same as task technology fit positively influences perceived ease. Meanwhile, perceived ease and quality of the system does not affect user intentions. System quality, monetary value, and connectivity have no effect on perceived usefulness.The result of research shows that executive character has no effect to tax avoidance. Sales growth positively affect on tax avoidance. Profitability positively effect on tax avoidance. Institutional ownership able to strengthen affect of executive character on tax avoidance. Institutional ownership unable to strengthen affect of sales growth on tax avoidance. Institutional ownership unable to strengthen affect of profitability on tax avoidance.